Acasa · Contact · Admitere · Finalizarea studiilor

Festivalul PLAI, cel mai aşteptat eveniment al toamnei la Timişoara

Interviu realizat de Aura Opriţa, studentă în anul II la specializarea Jurnalism 

Festivalul PLAI s-a născut într-o zi de vară, după o vizită la Muzeul Satului Bănăţean. Acest loc
este de mare importanţă pentru festival, dar şi pentru membrii acestuia. PLAI este un eveniment
diversificat şi multicultural, care readuce în conştiinţa colectivă ceea ce ne-a fost lăsat ca moştenire,
ceea ce ne face să fim români, timişoreni. Andreea Dulama este membră activă a festivalului de nouă
ani, mai exact, de la a doua ediţie a festivalului şi mi-a răspuns la câteva întrebări legate de ediţia care
urmează, care va avea loc între 11 şi 13 septembrie 2015.

1. Cum a luat naştere Festivalul PLAI şi ce reprezintă el pentru comunitatea studenţilor din
Timişoara?
Festivalul a luat naştere în 2007, a fost creat în două luni de o mână de oameni care pe vremea
aceea erau studenţi şi voiau să facă ceva pentru Timişoara. Sunt doi oameni care au participat la acest
proiect, e vorba de Norbert şi Andreea, ei sunt cei doi fondatori ai festivalului. Norbert e pasionat de
partea de muzică, iar Andreea de tot ce înseamnă multicultural. Ideea a fost să facem ceva într-un
spaţiu foarte nonconformist, dar în acelaşi timp foarte legat de Timișoara și am gasit Muzeul Satului
Bănăţean. Toata lumea s-a îndragostit după prima vizita de acel loc şi apoi a plecat ideea. Apropo de
întrebarea cu studenţii, s-a făcut prima ediţie în două luni de zile şi preţul biletului a fost foarte mic, în jur de treizeci de lei. Atunci a cântat Al Di
Meola şi nimeni nu credea, toată lumea s-a dus la eveniment să vadă dacă întradevăr pentru treizeci de
lei vor vedea concert Al Di Meola.

2. Care este numărul de particianţi al unei ediţii şi de câţi oameni e nevoie pentru a organiza
festivalul?
O ediţie ajunge undeva la zece mii de oameni, nu toţi vin în fiecare seară, pe seară capacitatea
maximă a muzeului este de cinci mii de oameni. La cinci mii tragem linie şi nu mai vindem bilete
pentru că devine incomod pentru cei care participă, fiind foarte multă lume .De exemplu, anul trecut
media a fost undeva la patru mii de oameni în fiecare seară a festivalului.

3.Care a fost feedback-ul oamenilor care au participat la activităţile din cadrul PLAI 2014?
Feedback-ul tot timpul e bun. Chiar dacă sunt oameni care nu vin cu foarte mari aşteptări,
feedback-ul pentru noi e foarte important. Acesta e dat de momentul în care oamenii pleacă din
muzeu, iar noi îi întâmpinam la poartă şi le mulţumim că au participat, iar ei sunt toţi un zâmbet.
Pentru noi asta contează cel mai mult. La sfarşitul festivalului feedback-ul e pozitiv şi acela e
momentul în care ne dăm seama că putem să facem în continuare un eveniment de nivelul acesta şi
că oamenii se bucură că participă la el. Mulţi dintre ei ne povestesc că au învaţat câte ceva de la
partenerii culturali. Cam asta e şi ideea, noi încercăm să îi aducem acolo şi sa le prezentăm cu totul
alte activităţi decât au ei în mod normal şi să plece cu ceva de la festival. Fie că au descoperit un
artist pe Scena Mare pe care în mod cert nu l-ar fi gasit, pentru că şi eu am descoperit artişti la PLAI
de care nu auzisem niciodată şi am fost absolut impresionată de lucrul acesta, fie că au fost la un
spectacol de teatru sau de dans la Scena Mica unde au văzut ceva ce nu pot în mod normal să
urmărească la instituţiile locale, fie că au fost la colţul celor de la Ceva de Spus şi au văzut ce
înseamnă dizabilitate şi cum oamenii ăştia încearcă în fiecare zi să lupte împotriva tuturor etichetelor
care se pun pe oamenii cu dizabilităţi şi uite aşa oamenii pleacă cu altă idee. E super pentru noi! E
super să îi vezi că pleacă cu zâmbetul pe buze, e cel mai important moment al festivalului.

4.Aţi adăugat şi alte secţiuni în plus anul acesta faţă de anul trecut?
Anul acesta avem un concept nou care se numeşte PLAI 10, în acest concept am încercat să
scoatem în evidenţă ariile din festival care nu sunt Scenă Mare. Scena Mare anul acesta va fi cadou
pentru public, toată lumea va afla cine cântă exact când aceştia vor urca pe scenă .Până la momentul
respectiv toată comunicarea pe care o avem anul acesta este legată de celelalte arii din festival şi
anume: la Casa Filmelor continuăm cu prietenii de la Pelicula Culturală care se ocupă în fiecare an să
aducă filme de renume, regizori şi alte workshopuri pe care noi în mod normal nu am fi reuşit să îi
contactăm. Scena Mica va fi coordonată de Festivalul Antagon care e un festival de teatru
independent. Acesta va coordona spectacolele de teatru şi dans contemporan. Anul acesta inaugurăm
şi scena de party. Pe partea de alee culturală avem pe cineva din Banat care este principalul partener
anul acesta şi se va ocupa ca toată aleea culturală să fie o intrare în Banat.

5.Credeţi că ediţia Festivalului PLAI de anul acesta va putea ajunge la acelaşi nivel ca ediţia
din 2008 atunci când a fost desemnat “cel mai bun proiect din România”?
Atunci a fost desemnat cel mai bun proiect din România pentru că noi am aplicat la Gala
Societăţii Civile şi am fost cel mai bun proiect la momentul respectiv. Acum am exagera puţin dacă
am spune că suntem cel mai bun proiect cultural din România. Nu toată lumea participă la gala
respectivă şi este un premiu pe care l-am primit cu drag, e adevărat doar că la momentul respectiv nu
erau atât de multe festivaluri şi atât de multe proiecte existente care să şi producă lucruri. Nu ştiu, e
un lucru subiectiv. Noi ne propunem să fim măcar la nivelul ediţiei anterioare sau măcar la acelaşi
nivel, dacă nu, mai mult pentru că noi în fiecare an încercăm să ne depăşim. E foarte important ca
festivalul să fie văzut de oameni. Sunt foarte mulţi oameni care au fost la noi şi au descoperit,au avut
surprize.