Acasa · Contact · Admitere · Finalizarea studiilor

Atelier de competențe media – află cum sunt produse știrile și mesajele publicitare

Interviu realizat de Andreea Corneanu, studentă în anul II la specializarea Jurnalism

„Să descifrăm media: în spatele știrilor și al mesajelor publicitare” este un atelier de competențe media organizat sub îndrumarea și cu asistența Mediawise Society, o organizație non-guvernamentală ce promovează educația și competențele media.

Am stat de vorbă cu domnul Daniel Ciurel, conducătorul atelierului, lector și formator cu 15 ani de experiență în domeniul jurnalistic și membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, pentru a afla mai multe informații despre eveniment.

  1. Cui îi este adresat atelierul „Să descifrăm media: în spatele știrilor și al mesajelor publicitare”?

Atelierul este adresat studenților din Timișoara. Dar conceptul de media literacy se referă la copii, adolescenți, adulți și studenți. Însă acest atelier este adresat studenților.

 

  1. Vă referiți la studenții de la toate specializările?

Da, de la toate specializările.

 

  1. Ce vor învăța participanții la atelier?

Vor învăța că un mesaj media este mai mult decât suntem tentați să credem la prima vedere, care sunt elementele importante și cum putem să decodăm în mod critic mesajele mediatice.

 

  1. Există o taxă de participare?

În acest moment, nu. Participarea este gratuită.

 

  1. Câte locuri sunt disponibile?

Numărul maxim de participanți pe sesiune este de 20. Dacă este ușor depășit, nu este o problemă, dar cu cât numărul crește cu atât se va lucra mai greu. Ideal este să nu depășească 20.

 

  1. Ce reprezintă conceptul de competențe media?

“Competențe media” este o traducere aproximativă a unui concept din engleză – media literacy, care nu are neapărat o traducere foarte exactă în românește dar, pentru că am preferat să îi găsim un echivalent românesc, cel mai aproape a fost cel de competențe media. Competențele media sunt competențele de gândire critică orientate spre consumul mesajelor media.

 

  1. Cât de importante sunt competențele media pentru tineri?

Din punctul meu de vedere, sunt foarte importante pentru că îi antrenează să își pună întrebări și, odată ce au dezvoltat acest obicei de a chestiona, de a nu lua de bun fiecare mesaj, îl pot extinde în toate zonele, nu numai în cele de consum media, ci și în viața personală și cea profesională.

 

  1. Am citit că îl aveți invitat pe scriitorul Tudor Crețu, despre care doamna Adriana Babeți a spus că este „unul dintre cei mai buni scriitori ai generației sale”. Care va fi rolul dumnealui în cadrul atelierului?

Tudor Crețu este o persoană foarte importantă în cadrul atelierului. În momentul în care am decis să fac acest atelier am discutat cu el și, în calitate de director al Bibliotecii Județene, el mi-a propus acest spațiu și a îmbrățișat ideea de la bun început. Cum a predat jurnalistică la Universitatea de Vest – Introducere în sistemul mass-media, este calificat să poarte o discuție cu participanții despre modul în care funcționează media.

 

  1. Ce fel de exerciții practice de analiză media veți realiza cu participanții?

O să luăm una sau mai multe știri și reclame, și le vom „diseca”. Ideea este ca participanții să încerce să facă acest exercițiu, cu asistența mea ca formator, dar nu să le impun eu o anumită semnificație. Cu cât vor exista mai multe puncte de vedere diferite, cu atât mai bine pentru a putea realiza că sensul mesajelor media este plural, nu unul singur, unul dat.

 

  1. Ați realizat numeroase ateliere, formări și tabere de jurnalism și comunicare. Ce proiecte de acest gen aveți stabilite în viitor?

Stabilite, nu. Ca intenție, am mai multe. Dar ce s-a întâmplat în ultimii ani este că a scăzut foarte mult finanțarea externă. Existau finanțări occidentale, în primul rând americane, în această zonă care s-au mutat din România și Estul Europei către Asia, Africa și alte zone. În momentul în care o să reușim să finanțăm astfel de evenimente, sigur am de gând să fac o serie structurată de ateliere, sesiuni de formare și chiar de tabere.

 

  1. Sunteți lector și formator, membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România. Experiența dvs. se întinde pe 15 ani. Ce sfaturi le puteți oferi studenților la Jurnalism pentru a-și crea o carieră stabilă în domeniu?

Dincolo de sfatul evident, să muncească și să citească foarte mult, există câteva lucruri care par banale, dar fără de care nu se poate. În primul rând, să se „lipească” de o redacție, oricât de împotriva învățământului universitar jurnalistic sunt membrii redacției respective. Eu fac întotdeauna analogia cu înotul: nu poți să înveți să înoți având la dispoziție chiar și cele mai bune tratate din lume. Trebuie să intri în apă. La început mai iei niște înghițituri, te mai duci la fund, dar trebuie ca cineva să fie aproape de tine și să te ghideze. După care înveți să te descurci singur. Internship-ul într-o redacție înseamnă și să începi să cunoști lumea, să îți faci surse, să înveți efectiv ce presupune meseria.

 

  1. Să revenim la atelier. Unde și când va avea loc?

Atelierul se va desfășura la Biblioteca Județeană, Secția de Arte – Deliu Petroiu, în sala Cafe Text din Complexul Bastion. Este un spațiu foarte bine organizat, artistic și ospitalier vizual. Am propus trei date pentru aceste ateliere. Prima întâlnire va avea loc în 22 aprilie, urmată de o a doua în 6 mai, iar ultima în 20 mai.

 

  1. Ați dori să mai adăugați ceva?

Aș dori să îi invit la atelier pe toți cei interesați de modul în care putem să chestionăm critic mesajele media și care vor să afle mai multe despre subiect.

 

Doritorii se pot înscrie la adresa: http://mediawise.ro/formular-de-inscriere/